Cross Olejový průvodce
Triangle

BUGGYRA - DAKAR 2015 - 10. etapa

Přestože desátá etapa měla papírově speciálu Tatra 815 Buggyra sedět, Martin Kolomý v ní obsadil až pětadvacáté místo. U svého Fat Boye se totiž potýkal s problémy s řízením. Kolomý ale nebyl sám, komu se nevyhnuly potíže, přesto si udržel v průběžném pořadí sedmou příčku.

Až se bude na desátou etapu letošního Dakaru vzpomínat, rozhodně to bude na počasí. Startovalo se ve studené, suché a prašné Atacamě na chilské straně hranic v nadmořské výšce přes 3000 metrů a v teplotách pod nulou, na přejezdu posádky atakovaly 4841 m n. m. a dojíždělo se v Argentině za tropické bouře o 3600 metrů níže. Nejen technika, ale i lidé tak dostali v etapě měřící celkem 859 km maximálně zabrat.

Ve velmi rychlé etapě nedošlo k žádnému velkému překvapení. Vedoucí dvojici, která si pouze prohodila pozice oproti celkovému pořadí, doplnil na pomyslných stupních vítězů Bělorus Viazovich na MAZu. Dnešní měřený úsek vůbec nevyšel české posádce Martina Kolomého. Kvůli problémům spojeným s nadmořskou výškou a změnami teplot dojela Tatra 815 Buggyra na 25. místě. Naštěstí Holanďan Van Vliet, který ohrožoval Martina na sedmé pozici, dnes také ztratil a v celkovém pořadí tudíž žádná změna nenastala. Díky včasné reakci týmu a využití posledního „žolíka“ bude Martin startovat do jedenácté etapy z výhodnějšího třináctého místa.

„Dneska ideální etapa pro tatrováckej podvozek. Bohužel pozlobily věci, které doteď fungovaly, za což nejspíš může vysoká nadmořská výška a náhlé změny teplot. To jsou bohužel záležitosti, které doma neotestujeme, a které prověří až Dakar. Nejhorší je, když musíme vylézat z auta a to jsme dnes absolvovali hned dvakrát. Pokaždé jsme se pak snažili ztrátu dohnat a předjížděli některé závodníky až třikrát. Museli si myslet, že si asi děláme srandu. Je to škoda, takhle bychom neměli ztrácet čas, ale naštěstí to na celkové pořadí nemělo vliv,“ řekl po příjezdu do bivaku v Saltě Martin Kolomý, který v závěru etapy ještě lehce „poupravil“ Tatru o skálu. „Na posledních sto kilometrech jsme na to opravdu tlačili a stáhli ještě něco z náskoku vedoucích jezdců, a to i přesto, že jsem jednou chyboval. Naštěstí to odnesl jen bok Tatry,“ dodal s úsměvem Kolomý, který byl v závěru etapy s přehledem nejrychlejší.

Mechanici týmu TATRA Buggyra Racing pracovali na závodním speciálu až do ranních hodin tak, aby zabránili dalším problémům s řízením. „Už se nám to pomalu blíží ke konci, čekají nás poslední tři etapy a myslím, že zdaleka není nic rozhodnuto. Kluci bojují až do konce a my s nimi. Dnes to byla dlouhá noc. Věříme, že „tlouštík“ už nebude zlobit a kluci se budou moci soustředit na závodění,“ řekl nad ránem technický ředitel týmu Robin Dolejš.

“Během celého roku jsme intenzivně testovali, najezdili jsme tisíce kilometrů a prověřili snad každou součástku. Ale až tady na Dakaru jsme mohli tyto testy konfrontovat se skutečnou realitou. Víme už, že musíme mnohem více a jinak trénovat v dunách. Po dnešku také víme, že je nutné simulovat zátěže některých součástek i ve vysokých nadmořských výškách a při teplotách pod bodem mrazu. Nicméně je nutno vnímat, že jsme na Dakaru teprve druhý rok a že jsme i za ten jediný rok dokázali připravit závodní speciál Tatra na velice vysoké úrovni. Velký úspěch na nejtěžší rallye na světě totiž nelze očekávat ihned,” hodnotil uplynulých deset etap konstruktér dakarského speciálu David Vršecký.

Na středeční den určitě nezapomene obsluha motelu uprostřed And na začátku měřeného úseku desáté etapy. V jednu chvíli se tu na sendviči nebo kávě sešly vítězné posádky automobilů i kamionů, například Stephane Peterhansel z Peugeotu, Yazeed Al Rajhi, Giniel de Villiers nebo obhájce loňského titulu Nani Roma, aby v přátelské atmosféře strávili poslední minuty před startem.

Dnes na posádky čeká necelých dvě stě ostrých kilometrů převážně na kamenité a velmi rychlé cestě. Tak jako včera i dnes odstartují kamiony a auta do měřeného úseku společně. „Na briefingu nás varovali zejména před jízdou v úzkých vymletých korytech a také před diváky, kteří jsou v Argentině, zemi motorsportu zaslíbené, prakticky všude. A za sebe rozhodně doufám, že zítra nebudeme muset vystupovat z auta a budeme na to moci pořádně šlápnout,“ uvedl kopilot David Kilián.

Výsledky - 10. etapa (359 km):
1. Nikolaev (RUS) Kamaz 4:18:17
2. Mardeev (RUS) Kamaz +0:49
3. Viazovich (BLR) Maz + 1:19
4. Loprais (CZE) MAN 4:42
19. Vrátný (CZE) Tatra +30:00
25. Kolomý (CZE) Tatra +43:19

Výsledky po 10. etapě:
1. Mardeev (RUS) Kamaz 36:11:56
2. Nikolaev (RUS) Kamaz +13:21
3. Karginov (RUS) Kamaz +42:46
4. Loprais (CZE) MAN +1:22:10
7. Kolomý (CZE) Tatra + 4:05:08
14. Vrátný (CZE) Tatra +9:14:50

Buggyra 01

Buggyra 02

Buggyra 03

Foto: Martin Kozák/BUGGYRA 2015

BUGGYRA press 2015 - DAKAR 14 - FAT BOY zazlobil, ale Kolomý si sedmé místo udržel

Další články

Tomáš Ouředníček

Vítězství pro Ouředníčka a Křípala na Hungarian Baja
Číst více >

Tomáš Ouředníček

Ouředníček s Křípalem opět míří do Maďarska
Číst více >

Drotár Autošport

Igor Drotár v úspešnom boji o Jankov vŕšok
Číst více >

LIQUI MOLY

LIQUI MOLY na GP České republiky v Brně
Číst více >

Liqui Moly Racing Team

Marek Rybníček vybojoval v polské Limanowé důležité evropské body
Číst více >