Cross Olejový průvodce
Triangle

TATRA BUGGYRA RACING - Baja Aragon - Summary

Ve španělském městě Teruel nacházejícím se poblíž Valencie, se od pátku do neděle bojovalo o vítězství v závodě Baja Tropheo Aragona, který je součástí světového šampionátu v Rallye Cross Country. Zároveň se jednalo o první letošní soutěžní představení Martina Kolomého a jeho stroje FAT BOY.

Testování nade vše
Jak přiznal po závodě týmový manažer Jan Kalivoda, účast osmnácti kamiónů, když ze světové špičky chyběli pouze jezdci na strojích Kamaz a Aleš Loprais, vedení týmu Tatra Buggyra Racing trochu zaskočila. „Účast v soutěži jsme plánovali s tím, že tři dny budeme v terénu, který se z nemalé části blíží tomu, který nás čeká v Argentině, nejdříve testovat a až poté závodit. Tím, že se najednou ve startovním poli nakonec objevil mimo jiné i De Rooy, vznikla otázka, zdali tak prestižní závod nejet na konečný výsledek,“ vysvětluje Jan Kalivoda. „Nakonec padlo vcelku jednoznačné rozhodnutí, že vyhrát závod světového šampionátu může být hezké, nicméně platí původní, tedy testovací varianta s tím, že se dobrému výsledku nebráníme.“

Do Španělska tak vyrazil značně vylepšený, leč závodem neprověřený FAT BOY. „V průběhu závodu se testovala životnost pneumatik, brzdové směsi a elektronické řízení motoru v závislosti na nadmořské výšce. Na jednou auto a jeden závod toho bylo docela dost, ale čas se krátí,“ prozradil závodní inženýr týmu Robin Dolejš.

Krása i prokletí rally
Zatímco první etapa v podobě prologu dopadla vítězstvím Martina Kolomého, v sobotu přišlo trápení. V první etapě dlouhé 152,22 km urazil FAT BOY část výfukového potrubí, což se rovnalo nemalým škodám na elektronice a vzduchotechnice. „Krása i prokletí závodů rallye spočívá v tom, že některé věci nelze přes veškeré zkušenosti odhadnout a bez štěstí se nevyhrává,“ konstatoval Martin Kolomý, jehož pro tento závod nově složená posádka René Kilián, Jiří Štross dorazila do cíle jako patnáctá. V dalším etapě (259 km) pak přišly dva defekty pneumatik. „V sobotu večer probíhala debata o tom, zdali nenasadit nové pneumatiky. Nakonec zvítězila původní varianta, že je nutné dostat pneumatiky na samou hranu životnosti, testování dostalo přednost před konečným výsledkem.“

Vzhledem k tomu, že nedělní etapa (125 km) dopadla bez problémů, dojela nakonec posádka Martina Kolomého na celkovém devátém místě, když na vítězného De Rooye ztratila 21 minut. „Vzhledem k tomu, že jsme po první etapě ztráceli na průběžného lídra 45 minut a poté řešili pneumatiky, to nedopadlo až tak špatně. Za rok si to rád zapakuji,“ řekl Martin Kolomý po dojezdu.

Sečteno, podtrženo…
Kladného hodnocení se Baja Aragona dostalo i ze strany technického ředitele Buggyry Robina Dolejše. „Potvrdili jsme si, že základ auta pro Dakar 2016 je hotový, teď se bude dělat na vychytávkách, které nás budou posouvat kupředu.“ Podle Robina byl závod extrémně náročný na brzdy, přesto se nové směsi napoprvé osvědčily, nicméně dále se musí pracovat na jejich životnosti. Dle očekávání dopadl i test nové konfigurace motoru, podstatně se zvýšil použitelný rozsah otáček, výkonové parametry se přiblížily síle 1000 koní. Fungoval i systém korekce elektronického řízení motoru v závislosti na nadmořské výšce. „Po Baja Aragona máme naštěstí jasno v tom, že jsme nabrali správný směr Dakar, netočíme se v kruhu. Změnám však není ani zdaleka konec,“ řekl Robin na závěr.

Buggyra 01

Buggyra 02

Buggyra 03

Foto: BUGGYRA 2015/Martin Hůle
Zdroj: Buggyra press 2015 - REPORT Baja ARAGON - Summary

Další články

Tomáš Ouředníček

Ouředníček s Křípalem vybojovali 17. místo na Rally Dakar 2019
Číst více >

Klymčiw Racing - Dakar 2019

Klymčiw Racing v cíli Dakaru 2019
Číst více >

Tomáš Ouředníček

Extrémně těžká etapa posouvá naši posádku vpřed na 17. místo
Číst více >

Instaforex Loprais Team

Lopraisova Tatra projela obří duny i na pět válců
Číst více >

Tomáš Ouředníček

Ouředníček s Křípalem míří stále výš
Číst více >