Cross Olejový průvodce
Triangle

LMRT - FIA Masters Ecce Homo

Vyvrcholení letošní vrchařské sezóny Liqui Moly Racing Teamu proběhlo při soutěži národů, při FIA Hill Climb Masters, tedy podniku, který podporuje Mezinárodní automobilová federace a jednou za dva roky tento závod spojuje všechny vrchaře z celé Evropy. Letos se této závěrečné akce zhostili pořadatelé ze Šternberka a na zkrácené verzi slavného Ecce Homo uspořádali velkolepou podívanou. Jejich pozvání přijal i kompletní tým Liqui Moly Racing, včele s absolutním mistrem ČR Davidem Komárkem, vítězem divize 2 Markem Rybníčkem i Martinem Jermanem, který letos reprezentoval tým jako jediný v kompletním šampionátu ME s Lamborghini Gallardo.

Svézt se do Šternberka přijeli i Sajlerovi, s Lancery spadající do skupiny N nemohli na takové akci chybět. Cítili šanci potrápit na závěr sezóny na domácí trati své soupeře. Oba Lancery se na trati od sobotních tréninků „praly“ nejen mezi sebou, ale především s Peterem Jureňou. Jejich souboje byly i ozdobou nedělního závodu, kde se počítala nejrychlejší jízda ze třech absolvovaných. Vyrovnané časy ve všech jízdách nedovolily ani na chvíli oddechnou ani jednomu z trojice, kde od druhé jízdy držel prim slovenský matador, před druhým Filipem a třetí Gabrielou. Na vítězství pomýšleli před poslední jízdou oba jezdci Liqui Moly Racing, vždyť rozdíl necelých dvou sekund v případě Gabriely a Filipova ztráta 1,2 sekundy nebyli neřešitelné. Usměvavá pilotka desítkového Lanceru šla i při své poslední jízdě po limitu svého vozu i svých schopností a přeci jen zvládla ještě kousíček z času ukrojit, nicméně definitivně tím ztvrdila zisk třetí příčky z Masters 2016. Její manžel po vítězství toužil možná ještě víc. Ve druhé jízdě se o tom přesvědčilo jedno ze svodidel, které zlehka pohladil Filipův Lancer a ten právě rozhodl i o ztrátě šance na posun. Krátce po startu nastoupila elektronika jeho vozu předčasně na zimní dovolenou a na krátko vyřadila vůz z provozu. Peter Jureňa tak měl jistotu vítězství před druhým Filipem a těsně třetí Gabrielou. Oba pak rychle spěchali fandit svému otci, respektive tchánovi, který startoval chvíli za nimi v nabité skupině GT. Martinův projev na trati byl již velmi vyzrálý. Šlo vidět, jak velký pokrok udělal v letošní sezóně při adaptaci na výkonné Lamborghini, se kterým letos vyrazil do bojů mezi evropskou elitu. Jeho pocity po závodě byly následující: „Skvělý podnik s neuvěřitelnou konkurencí. Skupina GT je na vzestupu a právě tady ve Šternberku se sešla nejlepší konkurence vůbec. Mám radost, že na konci své první sezóny s Lamborghini jsem se zvládl přiblížit svým soupeřům, kteří mi na začátku roku ujížděli. Ve Šternberku jsem získal skalp Tessitoreho i Bodsona a to je pro mě dobrým výsledkem. Závod byl naprosto fantastický, pořadatelé odvedli velký kus špičkové práce.“

Pochvalami nešetřil směrem k pořadatelům ani Marek Rybníček. Jeho dojem umocňoval i dosažený výsledek na 3333 metrů dlouhé trati. Ve strhujícím souboji o nejrychlejšího jezdce skupiny E2-SH se utkal s českou dvojicí Dan Michl a Vladimír Vitver. Ve svých jízdách se opíral do gum své Fiesty více a více a postupně ukrajoval z náskoku svých soupeřů. Strhující finiš pak přinesl pro Marka nejrychlejší čas třetí jízdy, který ovšem v hodnocení znamenal s nicotnou ztrátou 0,05 sekundy na stříbro, konečnou třetí příčku: „Závěrečnou jízdu jsem si užil naprosto naplno. Nechal jsem se strhnout atmosférou, která byla ve Šternberku fantastická, a chtěl jsem samozřejmě překonat své soupeře. Ve třetí jízdě jsem byl sice nejrychlejší, ale o fous to v celkovém srovnání jízd nevyšlo. Auto po celou sezónu fungovalo skvěle a jsem rád, že i při Masters jsem potvrdil, že Fiesta je podařený plně konkurenceschopný projekt.“

Liqui Moly Racing Team měl tradičně v nejrychlejší kategorii dvojí zastoupení. Se sportovními prototypy se představili David Komárek a Jiří Špalek. Oba již využívají přeplňovaný motor k pohonu svého vrchařského monstra. Vysoký výkon této pohonné jednotky využíval na Ecce Homo Jiří Špalek vůbec poprvé a z jeho jízd byl patrný progres směrem ke stále rychlejším časům. Víkend nakonec završil jako sedmý v pořadí skupiny E2-SC. Nejvýše se v celkovém hodnocení závodu Masters vyšplhal David Komárek. Nedělní závod sice začal vlažněji, ovšem druhou jízdu zkrátil o více než 3 sekundy a s odstupem 0,09 sekundy za Milošem Benešem se David přihlásil do boje o nejrychlejšího českého pilota. Situace byla pro Davida o to vážnější, když za ním v závěsu dojel s časem o 0,02 sekundy pomaleji Václav Janík. Rozhodující tedy měla být z pohledu nejrychlejšího domácího jezdce závěrečná jízda. Napětí před rozřešením těsného stavu ovšem pominulo s informací, že v závěrečném úseku trati prší. V tu chvíli bylo jasné, že již nebude možné atakovat časy z úvodních dvou jízd. První trojice českých jezdců v pořadí Miloš Beneš, David Komárek a Václav Janík tedy završila sezónu s rozdílem svých jízd méně než sekunda. David Komárek si navíc připsal post třetího nejrychlejšího jezdce skupiny E2-SC za vítězným Faggiolim a druhým Francouzem Petitem. I David po závodě děkoval směrem k pořadatelům závodu, kteří se opravdu zhostili úkolu uspořádat FIA Masters na jedničku s hvězdičkou.

Letošní sezóna tak dovolila díky Masters nadstandardní možnost rozloučit se při závodě mistrů s letošním ročníkem závodů do vrchu na domácí i evropské scéně. Závodní jezdci Liqui Moly Racing dosáhli na domácí půdě maximálně dosažitelného výsledku a i v Evropě bojovali se vztyčenou hlavou. Masters jen podtrhlo letošní dosahované výsledky na špici startovního pole a kompletní jezdecká sestava týmu se tak může nasměrovat k zimním přípravám, aby mohli být v nadcházející sezóně ještě rychlejší. Nyní čekají jezdce Liqui Moly Racing Teamu slavnostní povinnosti v podobě závěrečného předávání cen za letošní úspěchy v Mistrovství České republiky, které proběhne tento víkend v Ústí nad Orlicí.

LMRT 01

LMRT 02

LMRT 03

LMRT 04

LMRT 05

LMRT 06

LMRT 07

LMRT 08

Text/foto: Lukáš Cholasta

Další články

Aditiva LIQUI MOLY s novými nálevkami

Lepší ochrana proti naplnění špatné přísady
Číst více >

Tomáš Ouředníček

Nadšení, riziko a nadoraz sil: DAKAR aneb Rychle & Zběsile
Číst více >

LIQUI MOLY

Nejúspěšnější série motocyklových závodů na světě startuje opět s LIQUI MOLY
Číst více >

Drotár Autošport

Igor Drotár: veľký predsezónny rozhovor o všetkom
Číst více >

LIQUI MOLY

LIQUI MOLY se společností Yamaha na mistrovství světa superbiků
Číst více >