Cross Olejový průvodce
Triangle

LIQUI MOLY RACING TEAM

Nové traťové rekordy, absolutní vítězství a prvenství v divizi 2 a divizi 3, těmito úspěchy ozdobili letošní ročník MANN FILTER Zámeckého vrchu v Náměšti nad Oslavou jezdci Liqui Moly Racing - Marek Rybníček a David Komárek. Snažili se i další jezdci Liqui Moly Racing Jiří Špalek a Gabriela Sajlerová, kteří ke zlatým úspěchům přidali stříbrné pozice. Petr Lisa se v České trofeji také neztratil a ve své skupině byl první.

Jarní počasí přilákalo na druhý podnik MČR v závodech automobilů do vrchu do Náměště nad Oslavou nejen závodní jezdce, ale i početné divácké osazenstvo. Tradiční zastávka domácího šampionátu, která pravidelně patří do prvních podniků závodního kalendáře byla letos započítávána jako třetí a čtvrtý podnik do tabulky českého mistrovství. Liqui Moly Racing považuje trať okolo náměšťského zámku za svoji domácí a každý rok patří k favoritům závodu. Ani letos tomu nebylo jinak a papírové předpoklady favorizovaly jezdce týmu na přední příčky. S nejrychlejší technikou přicestovali do Náměště právě piloti Liqui Moly Racing s dvojicí prototypů Norma - David Komárek a Jiří Špalek. Technický profil tratě určitě nabízí šance na úspěch i nejrychlejšímu jezdci divize 2 Marku Rybníčkovi, kterému v minulosti nedělalo problém prohánět právě speciály nejrychlejší divize 3.

Zmíněná trojice také dle předpokladů opanovala během celého závodního víkendu absolutně nejrychlejší pozice. David Komárek se okolo zámku v Náměšti prohání vždy s myšlenkou na pokoření traťového rekordu a v uplynulých ročnících mu tyto myšlenky hatilo počasí ať už chladem nebo deštěm. Letos se ale nemusel na vrtochy počasí ohlížet a s výborně připravenou technikou se mohl soustředit jen na odladění svých jízd. Vrcholným představením pro něho i přítomné na letošním Zámeckém vrchu byla první závodní jízda nedělního programu, kdy se zapsal do kroniky závodu jako absolutně nejrychlejší pilot dlouhé historie závodu, protože překonal absolutní rekord tratě bez ohledu specifikace tratě (bez retardéru nebo s ním). Časomíra ukázala hodnotu rekordu jako 54,18s, což znamenalo pokoření rekordu Otakara Krámského z roku 2005. Svůj výkon samozřejmě podtrhl David dvojitým absolutním prvenstvím po oba dny. Svým výkonem zlehka zastínil odvedenou práci druhého nejrychlejšího muže náměšťského závodu, Jiřího Špalka, který se týmovému kolegovi marně snažil sekundovat. I tak Jiří Špalek dosáhl skvělých jízd, které by mu zajistili v minulých ročnících absolutní prvenství, ale letos neměl proti Davidu Komárkovi jedinou naději na lepší umístění než na druhé příčce. Jiří ale svými časy předvedl, že si s Normou M20F Turbo velmi rozumí a svým progresem poukázal na letošní zrychlení.

Rekordy na domácí trati pokořil i Marek Rybníček. Loni se na „rodném“ kopci předvedl premiérově s Fordem Fiesta WRC EVO a hned při prvním startu s novou technikou smazal rekordní záznam pro monstra jedoucí ve skupině E2-SH. Připsal si tak držení traťového rekordu ve svůj prospěch. Pro letošní ročník závodu si naplánoval stejný cíl, tedy potvrdit své loňské jízdy a ještě umazat ze svých možností a porvat se s časomírou o novou hodnotu rekordu tratě. S Fiestou přes zimu kouzlili mechanici Komvet Racing, aby byla letos ještě rychlejší. Technický posun letošní evoluce Markova vozu už potvrdily výsledky na úvodním podniku domácí sezóny i na rakouském Rechbergu, kde Marek startoval v rámci Mistrovství Evropy. Na domácí trati nenechal Marek své příznivce dlouho čekat a už v sobotním programu téměř vyrovnal minuloroční rekord. Třetí absolutní místo v závodě potvrzovalo jeho sobotní rychlost, na kterou navázal rychlými časy i v neděli. Podobně jako David Komárek si schoval svůj letošní nejrychlejší výkon na první závodní jízdu. Na Zámeckém vrchu poprvé v historii pokořil s cestovním vozem hranici 58 sekund a posunul vlastní rekord pro skupinu E2-SH na hodnotu 57,77s. I Marek Rybníček nenašel během závodního víkendu soupeře (mimo rekordní hodnoty časomíry) a v obou dnech vítězil v rámci divize 2 i skupiny E2-SH. V absolutním hodnocení vyrovnal sobotní třetí místo.

V divizi 1 reprezentoval Liqui Moly Racing Team rodinný pár Gábi a Filipa Sajlerových. V Náměšti tentokrát chyběl Martin Jerman, který měl ovšem tu nejlepší omluvenku. Plnil totiž reprezentační povinnosti při druhém závodě Mistrovství Evropy v portugalské Falperře, kde získal v těžké konkurenci pátou příčku. V Náměšti tedy probíhal souboj ve skupině N mezi Gabrielou a Filipem. Slibný začátek závodního víkendu pro Filipa, kdy po první jízdě vedl, zhatila prasklá poloosa pohonu Lanceru EVO X a místo souboje o první místo s Jaromírem Malým musel známý kuchař předvést i své technické znalosti při opravě svého vozu. Gabriela si v sobotním programu zajistila třetí příčku v rámci skupiny N. Neděle byla v podaní obou zástupců Liqui Moly Racing v divizi 1 ve znamení zrychlení. Především Gábi našla způsob, jak se poprat s tratí okolo zámku rychlejším způsobem než v předešlém dnu a svým zlepšením si zajistila posun na stříbrnou pozici v nedělním závodě. Filipovi se ovšem nepodařilo zbavit smůly ani v neděli. Svůj druhý závodní den opět rozjel ve vysokém tempu, ale v závěrečné jízdě ho opět zastavil problém s technikou. Ve výsledku si alespoň mohl připsat jedno třetí místo a zisk bodů do hodnocení mistrovství.

V České trofeji se představil nováček týmu Petr Lisa, jehož Caterham se konečně dočkal cíle závodu. V Brně Petra zradila elektronika a vyšel tak při premiéře naprázdno, v Náměšti se už ale mohl naplno věnovat závodům a předvedl slušné výkony. Oba dny bojoval se soupeři ve skupině E1H. V celkovém hodnocení závodu se prosadil na osmé respektive deváté místo, v rámci své skupiny si odváží dvakrát prvenství.

Pro Liqui Moly Racing Team byl letošní Zámecký vrch opravdovou lahůdkou. Rekordní jízdy zpečetily rekordní výkony Marka Rybníčka a především Davida Komárka, kteří se postarali o podpoření skvělé atmosféry závodu velkou mírou. V barvách Liqui Moly se v exhibičních jízdách o to samé pokoušel i David Vršecký s dakarským kamiónovým speciálem a svoji kouřovou clonou a jízdou na hraně s terénní „obludou“ se mu to dařilo nad míru dobře. To vše v kombinaci s ideálním počasím vytvořilo tradičně skvělé podmínky pro závody a Liqui Moly Racing Team je rád, že se domácí podnik v Náměšti takto vyvedl. Následovat bude náročný program, kdy se český šampionát přesune do Ústí nad Orlicí po němž bude na pořadu vrchol letošní sezóny na šternberském Ecce Homo ve Šternberku…

Text a foto: Lukáš Cholasta