Cross Olejový průvodce
Triangle

LIQUI MOLY RACING TEAM

7800 metrů dlouhá trať, s pro vrchaře posvátným názvem Ecce Homo, přivábila i letos kompletní sestavu Liqui Moly Racing Teamu. Tradičně se totiž jel na Ecce Homo ve Šternberku závod započítávaný do mistrovství Evropy (ME) a samozřejmě do českého šampionátu (MČR). Liqui Moly Racing Team se soustředil na oba z vypsaných šampionátů, kde si především chtěl změřit svoji rychlost v porovnání s evropskou špičkou. Startovní listina nabitá zvučnými jmény slibovala, že se letos bude konat velký závod a také tomu tak bylo. Aby nebyl průběh závodu snadný rozdělil závodní den na dvě zcela rozdílné části vydatný déšť.

Ve Šternberku nesl nejvýše „vlajku“ Liqui Moly Racing při letošním ročníku závodu David Komárek, budeme-li posuzovat absolutní výsledkové pořadí. Se svým prototypem Norma M20FC Komvet EVO vévodí dosavadnímu průběhu českého mistrovství a ve Šternberku tuto roli chtěl potvrdit. Se svým prototypem již v tréninku navázal na dobré časy z předchozích let a dvojím pokořením magické tříminutové hranice si řekl o pozornost. David se na Ecce Homo výrazně těšil, s Normou v letošním roce výrazně zrychlil a právě ve Šternberku si tento posun mohl ověřit: „Sice je moje účast ve Šternberku kvůli mistrovství ČR, ale samozřejmě budu sledovat i srovnání s jezdci ME. Loni jsem si posunul ve Šternberku své osobní maximum, nyní doufám, že navážu na trend a opět zkrátím čas svého pobytu na měřeném úseku,“ uvedl David. Do nedělního závodu vstupoval David s velkým odhodláním. Ještě na suché trati se mu podařilo zdolat trať v čase 2:57,45, nebyl to sice jeho nejrychlejší výkon, ale i tak byl spokojený. Průběžné třetí místo v hodnocení českého mistrovství a druhé v hodnocení skupiny E2-SC nebylo špatné.

Ve druhé jízdě se ovšem musel, stejně jako zbytek startovního pole, vypořádat s vodou na trati, která byla nepravidelně rozmístěna v zalesněných částech tratě. „Pro druhý závod bylo nesmírně těžké zvolit správné tempo a zvolit správně obutí. Neustále hrozil déšť a velká část tratě nestačila po prudké přeháňce oschnout. Byla to loterie, které nám ovšem naštěstí vyšla,“ radoval se po závodě David Komárek. Svojí druhou jízdu „hop nebo trop“ zvládl ve čtvrtém nejrychlejším čase mezi sportovními prototypy a i díky chybám soupeřů se posunul ze třetího místa na první v rámci absolutního hodnocení českého mistrovství a stal se tak nejúspěšnějším Čechem celého závodu. Výborný výkon ze druhé jízdy Davida navíc posunul na konečné čtvrté absolutní místo v rámci mistrovství Evropy za italské trio Faggioli, Merli a Macario.

Z pódiového umístění ve Šternberku se mohl radovat společně s Davidem Komárkem i Marek Rybníček. Ford Fiesta WRC si od začátku sezóny velmi pochvaloval, v každém odjetém závodě byl rychlejší a stejné plány měl i pro šternberský závod. Síla a výkon jeho speciálu s pohonem 4x4 mu vynesla pomyslný post nejrychleji akcelerujícího vozu startovního pole, který prozradil mezičas umístěný 20 metrů za startem. Svoji rychlost na celé délce Ecce Homo letos proměnil ve třetí místo ve skupině E2-SH a získal tedy bronz: „Šílený závod! Ranní úvodní jízda závodu byla opravdu ve velkém tempu. Faggioli zajel nový rekord a stejně tak se dařilo klukům v naší skupině. Dan i Vladimír zajeli úžasné časy, kterým jsem nedokázal konkurovat. Ecce Homo vyhovuje spíše jejich koncepci vozů, a já jsem zajel, co mi dovolila moje Fiesta. Závěrečná jízda se pak jela za obtížných podmínek a i ty se mi podařilo zvládnout a udržet třetí místo ve skupině. I letos byla ve Šternberku skvělá atmosféra, při níž se před českým publikem úžasně závodilo a tradičně si celý tým Liqui Moly tento víkend užil na maximum.“

Sdílet radost svých týmových kolegů ze svého výkonu nemohl bohužel Jiří Špalek, kterému letos Ecce Homo velmi zhořklo. Už v prvním tréninku se musel rozloučit s účastí na tomto závodě, protože závada na motoru mu nedovolila další pokračování.

Liqui Moly Racing Team měl tradičně silné zastoupení v kategorii 1, kde si své šance na dobrý úspěch chtěli vyjet Martin Jerman, Gabriela Sajlerová a její muž Filip. Martin si chtěl maximálně užít svoje Lamborghini a potrápit své soupeře v hodnocení evropského šampionátu. Silná sestava ve skupině GT mu to nijak neusnadňovala. Martin si ale s hledáním svých maxim poradil tím nejlepším způsobem, svůj osobní rekord posunul o rovných 10 sekund už v první jízdě: „Mám velkou radost ze zajetého času. Boj proti modernějším strojům prohrávám díky nižšímu výkonu, ale i tak mám ze svého posunu oproti loňskému času velkou radost.“  Ve druhém měřeném čase měl možnost si polepšit svoji pozici. S využitím trakční kontroly se zakusoval do mokrého asfaltu s velkou vervou. Bohužel jedna ze zatáček v horní části tratě se Martinovi nepovedla projet dle jeho představ a následné sklouznutí zadních kol znamenalo vytočení hodin a velkou ztrátu. „Mezičas na pátém kilometru potvrdil moji rychlost, což je patrné z časomíry, bohužel se mi nepodařilo udržet vůz ve správném směru jízdy a závod byl ztracen,“ zpytoval svědomí Martin Jerman po boji o stříbrnou pozici ve své skupině.

Počasí samozřejmě ovlivnilo i jízdu soutěžících ve skupině N. Tam působili tradičně Sajlerovi. Filip si na úvod závodního dne připsal třetí nejrychlejší čas ve skupině Gábina pátý. Voda na trati ale i zde, v této skupině, udělala své. Pořadí se po druhé jízdě zcela změnilo a za Liqui Moly Racing Team na tom především vydělala Gábi. Svého Lancera totiž dopravila do cíle závodu rychleji než Filip a překonala ho i v součtu obou jízd. V celkovém hodnocení to tedy pro ni znamenalo posun na konečné čtvrté místo v hodnocení ME a na třetí příčku v mistrovství ČR. Filipovi se na vodě nepodařilo najít dostatek rychlosti a to znamenalo propad na konečnou pátou pozici v závodě ME.

Petru Lisovi, jedoucího rovněž za Liqui Moly Racing Team, patřil závodní prostor v rámci České trofeje ZAV. Ve své skupině E1H si poradil z celým zbytkem startovního pole a díky tomu si mohl vychutnat vítězství a to hned při premiéře na slavném kopci. Svého Caterhama tak ozdobil hned při prvním startu vítěznými vavříny.

I přes vrtochy počasí nakonec odjížděl z letošního Ecce Homo Liqui Moly Racing Team spokojen. Množství zážitků a nových zkušeností z tohoto závodu korunovali prvenství Davida Komárka v rámci MČR, či úspěch Petra Lisy v České trofeji a samozřejmě posun rychlostních limitů jako v případě Martina Jermana. Tým se ovšem se Šternberkem neloučil nadlouho, ještě v letošním roce se totiž zúčastní v podzimním termínu zkrácené verze závodu při závěrečném podniku českého šampionátu…

Kompletní výsledky závodu: http://timing.sk/webfm_send/757

Liqui Moly Racing Team
Text a foto: Lukáš Cholasta