Cross Olejový průvodce
Triangle

LIQUI MOLY RACING TEAM

Výfukové svody závodních speciálů sotva stačily vychladnout po závodním víkendu na šternberském Ecce Homo, kde se utkala evropská špička v závodech do vrchu při čtvrtém podniku mistrovství Evropy, kde samozřejmě nemohl chybět ani Liqui Moly Racing Team a už se opět žhavily při spalování vysokooktanového benzínu v německém Glasbachu, kde vrchařský šampionát pokračoval. Německý závod představuje zcela rozlišný profil tratě oproti předchozím závodům s vysokou úrovní zabezpečení a až přehnanou pořadatelskou péčí. Ochutnat atmosféru tohoto závodu se vydal do středu Německa poblíž lázeňského městečka Bad Liebenstein Martin Jerman a Marek Rybníček.

„5500 metrů dlouhá trať si vyžaduje maximální úsilí v jejím profilu je minimum přímých úseků a mnoho zatáček takzvaně na srdce. Není to žádná rallyová vložka, jako například v Trentu nebo ve španělském Al Fito, tato trať spíše vyhovuje speciálům s dobrou aerodynamikou. Trasa je skvěle zabezpečena, povrch tratě nemá skoro žádnou vadu, je zde opravdu radost se svést,“ představoval pátý závod sezóny Martin Jerman, který letos bojuje v rámci kompletního seriálu mistrovství Evropy ve skupině GT s Lamborghini Gallardo GT3. V průběžném pořadí kategorie 1, kam se Martin řadí, mu před Glasbachem patřila pátá průběžná příčka a při vyrovnanosti průběžného hodnocení byla velká šance při německém závodě svoji pozici vylepšit. Ambice Marka Rybníčka směřovaly do jiných sfér. V dosavadním průběhu šampionátu se při dvou startech umístil dvakrát na třetí příčce v rámci skupiny E2-SH. Třiceti bodový příděl tak zdobil jeho dosavadní bilanci v letošním ročníku evropského šampionátu, jeho cíle ale především směřovaly k dílčímu úspěchu, k vylepšení statistiky o lepší než bronzovou pozici.

Dvojice v barvách Liqui Moly Racing ale neměla v úvodu závodního víkendu příliš štěstí, nepřála jim přízeň jejich závodní techniky. Jak Martin, tak Marek se potýkaly v průběhu tří sobotních tréninků s potížemi, které nemohly z pozice jezdce ovlivnit. Marka potrápil brzdný systém a aby toho nebylo málo ještě se mu v jedné z jízd podařilo rozdělit řadící táhlo na dvě poloviny, takže nebylo možné rozumným způsobem skládat rychlostní stupně v převodovce: „V sobotních trénincích jsem si vybral smůlu. Nejdříve se nám nedařilo přijít na problém s brzdami a když už to vypadalo na odstranění těchto potíží, tak skončila životnost řadící páky. Byly to jen tréninky, ale samozřejmě nebylo možné zvolit patřičné tempo, které by bylo ideální pro přípravu na nedělní závod,“ sděloval informace Marek ke svým potížím ze soboty. Stejně tak si nemohl chválit sobotní tréninky Martin: „Lamborghini si v sobotu příliš nezajezdilo, neustále jsem se potýkal s problémy s palivovým systémem, takže mi sem a tam přestalo auto jet. Bohužel se nám tyto potíže podařilo odstranit až po tréninku, takže jsem se v sobotu příliš nesvezl. Uvidíme jak nás to poznamená pro závod.“

Oba jezdci Liqui Moly Racing si byli vědomi, že jejich závodní skupiny jsou nabité zkušenými jezdci a každá ztráta z tréninků, bude v nedělním závodě chybět. Nedělní program byl zahájen ve vysokém tempu. Závod se netradičně skládal ze tří závodních jízd, které společně v součtu vytvořily celkový čas, který rozhodoval závod. Markovi se podařilo hned v úvodu pořádně zakousnout do boje o přední příčky v rámci skupiny E2-SH. Svého Forda Fiestu WRC EVO vystřelil na vrchol tratě v novém osobním maximu, kdy se oproti předešlému roku zrychlil o 3,5 sekundy. Ovšem ani tento výkon ho nepustil výše než na průběžné třetí místo. „Vůz konečně funguje, jak při předchozím závodě. S časem jsem spokojený, zajel jsem maximum za daných podmínek. Samozřejmě mi chybí tréninky, ale i tak jsem se posunul v osobním maximu. Dan Michl i Vladimír Vitver ovšem zajeli ještě rychleji, takže musím sportovně uznat jejich rychlost a pokusit se dotáhnout ztrátu v dalších jízdách,“ rekapituloval po první jízdě třetí Marek Rybníček.

Martin Jerman posouval osobní hranice ještě více! S černým Gallardem v barvách Liqui Moly v první závodní jízdě letošního Glasbachu protnul cíl o celých sedm sekund rychleji než v sezóně 2016. Bohužel v jeho podání nešlo o maximum možného, trápení s technikou se tentokrát přesunulo na trakční kontrolu, která neměla optimální formu a brzdila Martina v první závodní jízdě. I Martin tedy musel na své soupeře dotahovat. V jeho případě se jednalo o snahu o vylepšení čtvrté příčky v rámci hodnocení skupiny GT.

Vrchol závodního dne sledovaly téměř dvě desítky tisíc diváků. Mohly sledovat, jak se v Glasbachu bude rozhodovat ve zbylých dvou závodních jízdách.

Oba piloti Liqui Moly Racing představili své nejrychlejší jízdy hned na úvod. I přes snahu o vylepšení svého postavení dokázali přítomným divákům zopakovat vyrovnanými jízdami „jen“ své nejrychlejší jízdy z nedělního rána a to na vylepšení třetí respektive čtvrté příčky v nabitém startovním poli nestačilo. Martin Jerman si tak z německého závodu připsal další body do hodnocení ME za konečnou čtvrtou pozici ve skupině GT a Marek Rybníček potřetí v této sezóně veze domů evropský bronz. „Oba jsme se s Martinem snažili posunout ještě více naše hranice. Bohužel nebylo to možné, Martina nadále trápily technické problémy a já jsem byl ve druhé jízdě zbrzděn na trati nehodou jednoho z jezdců startujících přede mnou. To jsou závody a někdy do hry vstoupí i nechtěné vlivy. I přes nepřízeň techniky jsme oproti loňsku výrazně zrychlili a to je pro nás velkým přínosem z tohoto víkendu. Nabyté zkušenosti můžu využít už tento víkend, kdy vyrážíme dobít v rámci českého šampionátu liberecký Ještěd,“ završil Marek Rybníček svůj letošní třetí závod mistrovství Evropy.

Evropský bronz a „brambora“, takový je výsledek Liqui Moly Racing Teamu z německého Glasbachu. Nyní bude tým pokračovat hned o navazujícím víkendu v domácím českém mistrovství na novém podniku v Liberci, kde se pojede vstříc vrcholu Ještěd. Držte palce, Liqui Moly bude v Liberci opět v plné jezdecké sestavě a bude bojovat o další trofeje!

Text a foto: Lukáš Cholasta