Cross Olejový průvodce
Triangle

LIQUI MOLY RACING TEAM

LIQUI MOLY RACING TEAM - VRCHAŘI LIQUI MOLY RACING NECHYBĚLI NA JEŠTĚDSKÉ PREMIÉŘE

„Takhle rychle jsem ještě nikdy na Ještědu nebyl,“ krásná charakteristika slovy Marka Rybníčka, která patřila posledně odjetého závodu Mistrovství České republiky v závodech automobilů do vrchu, jenž se poprvé v historii konal v Liberci. Liqui Moly Racing Team vyrazil pod Ještěd v plné sestavě s dvojicí prototypů Norma s dvojicí N-kových Lancerů a samozřejmě nechybělo ani Gallargo Martina Jermana.

Nový závod sebou přinesl nulové zkušenosti s tratí, takže bylo nejprve potřeba pořádně se seznámit s nástrahami nové tratě a posbírání co nejvíce informací pro dvojzávod, který se během víkendu konal. Délku tratě stanovili pořadatelé na rovné 3 kilometry a start závodu byl kousek od tramvajové točny v Horním Hanychově směrem na Ještěd. Profil tratě byl poměrně náročný bez výrazných „orientačních bodů“ v okolí tratě a povrch tratě byl tvořen nezvykle kluzkým asfaltem. Všechny tyto podněty museli jezdci přednést do svých osmi víkendových jízd.

Pořadatelé se velmi snažili uspořádat závod na úrovni, což se jim z pohledu LMRT povedlo. Celý závodní víkend fungovala organizace výborně a byla radost pod Ještědem závodit. V sobotu sice příliš nepřálo počasí a studené pneumatiky tak na kluzkém povrchu klouzaly ještě více, nicméně v neděli si vychutnali jezdci závody pod modrou oblohou.

V divizi 1 si hledali své soupeře tradičně Gabriela a Filip Sajlerovi. Jejich Lancery si pohrávaly s myšlenkou na výraznější úspěch jen velmi krátce se soupeři držely krok jen v první sobotní závodní jízdě, kde si Gábi připsala čtvrtý nejrychlejší čas s malým odstupem na soupeře. Filipovi vstup do závodu nevyšel zcela podle představ a zaznamenal pátý čas již s mírným odstupem na nejrychlejší čtveřici. Do druhého sobotního závodu zasáhl déšť a přítomnost vody na trati, kdy se museli jezdci najednou srovnat se změnou adheze navíc na extrémně kluzkém povrchu. Nejlépe se s tímto faktem srovnal vítězný Jaromír Malý, který předskočil zbytek startovního pole ve skupině N. Podobný úspěch se ovšem nevydařil ani jednomu reprezentantovi Liqui Moly Racing a rodinná dvojice olejářů zůstala na svých pozicích tedy čtvrté a páté. Gabriela navíc informovala po závodě o problémech se zcela novou převodovkou a o zdravotních potížích, takže nakonec musela nedělní účast v závodě zrušit a do pokračování nenastoupila. Tým tedy v neděli nasadil do závodu jen jediný vůz ve skupině N a Filipovi se podařilo zrychlit. Vyrovnané výkony o 3 sekundy rychlejší než v sobotu mu přinesly třetí pozici ve skupině a zisk bronzu.

Krásné Lamborghini Gallardo se ve startovním poli tradičně vyjímalo a Martin Jerman si především během obou závodních dnů měřil své časy se soupeři z jiných skupin. V obou dnech si totiž jednoznačně poradil ve skupině GT se Zdeňkem Kmínkem a na Ještědu byl nejrychlejším GT-čkem. „Ještěd byl zajímavou tratí. Po řadě evropských kopců, jsme se vrátili do českého šampionátu a bojovali jsme především sami se svými časy. Auto tentokrát na rozdíl od německého Glasbachu fungovalo skvěle a já jsem bral závod hlavně jako přípravu na další program letošní sezóny, “ hodnotil Martin své účinkování na libereckém kopci.

Najít správnou rychlost musel bez bližších soupeřů i Marek Rybníček. Lídr divize 2 se tradičně blížil časům sportovních prototypů a po celý víkend tak s přehledem vévodil výsledkovým listinám skupiny E2-SH i divize 2. V sobotu k těmto prvenstvím navíc přidal absolutní druhé místo, když využil předností svého speciálu Ford Fiesta WRC EVO s pohonem všech kol a díky absolutně nejrychlejšímu času ve druhé jízdě závodu bral absolutní stříbro. „Závodní víkend jsem si nadmíru užil. Trať je to na české poměry specifická, hlavně svým uklouzaným povrchem. Takové asfalty známe spíše ze Slovinska, ale já si nemůžu stěžovat, pro moji koncepci vozu to byla spíše výhoda. S kopcem jsem si myslím poradil vcelku dobře, stanovili jsme nový rekord tratě pro naši skupinu a samozřejmě dosažené úspěchy v obou dnech jsou výsledkem dobré práce týmu. Fiesta fungovala tento víkend parádně a já můžu jen říct, že se těším na další závody, které nás ještě čekají,“ konstatoval po úspěšném víkendu Marek Rybníček.

Liqui Moly Racing Team „čeřil vodu“ i v nejrychlejší kategorii, dvojice Norem měl pod Ještědem velkého soupeře v podobě Oselly Miloše Beneše. Sobotní tréninky ukázaly, že opět duo Komárek-Beneš bude udávat tempo závodu a těsné rozestupy to potvrzovaly. Jiří Špalek si především ověřoval techniku po technických potížích na Ecce Homo a oběma sokům sekundoval s odstupem cca 1 sekundy na kilometr jízdy. Při rekapitulaci sobotního závodu musíme upozornit, že právě tyto jízdy rozhodly o osudu celého závodního víkendu pro Davida Komárka. Po první jízdě si s těsným odstupem držel druhou průběžnou příčku za Milošem Benešem, který mu poodjel o 0,8 sekundy. Do druhé jízdy tak bylo vše otevřené a navíc, jak už bylo uvedeno, na trať se snesla voda a tak byla situace zcela odlišná od první jízdy. David toužil získat cenný skalp a pokusit se vyhrát. Ve výjezdu jedné ze zatáček, ale dostal akcelerační smyk, na který nedokázal zareagovat a problém byl na světě. Vylomené kolo a poškozený vůz nedokončil druhý sobotní závod a David byl nucen odstoupit. Jiří Špalek se s mokrou tratí vypořádal lépe a v cíli ho mohla těšit třetí absolutní pozice a vítězství ve skupině E2-SC. Na tým Liqui Moly Racing tak po Davidových problémech čekal další závod, tentokrát noční. Mechanici udělali maximum pro opravení pochroumané Normy M20FC Komvet. Ve dvě hodiny ráno bylo hotovo a vůz byl připraven alespoň pro nastoupení do nedělního závodu: „Kluci byli šikovní, zvládli dát auto do pojízdného stavu, ale samozřejmě nebude vůz 100%. Napáchal jsem větší škody, které není možné na místě dát zcela do pořádku. V neděli tak budu muset především dokončit závod, nikoliv závodit,“ mluvil o své situaci vedoucí muž domácího šampionátu David Komárek.

Vrchol závodní neděle potkal v dobré formě Jiřího Špalka. Druhý závodní den výrazně zrychlil a připsal si na konto čas 1:22,81. Při pohledu na průběžné výsledky to pro něho znamenalo průběžné třetí místo v absolutním hodnocení těsně za „kulhajícím“ Davidem Komárkem, který nemohl jet s opravovaným vozem zcela naplno. Jirka Davida dokonce ve druhé jízdě zdolal, ale i tak to nestačilo na smazání jejich rozdílu a pořadí závodu tak zůstalo stejné jako po první jízdě, tedy podruhé byl vítězem Miloš Beneš, nedělní stříbro si připsal David Komárek a Jiří Špalek si připsal třetí absolutní příčku stejně jako v sobotu.

Liqui Moly Racing Team odjížděl z Liberce z rozporuplnými pocity. David s myšlenkami na nutné opravy a ztenčený náskok na čele hodnocení českého šampionátu, Jiří Špalek s dobrým pocitem ze své dobré rychlosti, Marek nadšený z dobře fungující Fiesty no a pocity Martina, Gabriely a Filipa byly rovněž smíšené. Urovnat si své závodní zážitky mohou v nastalé pauze, která bude přerušena druhý červencový víkend na slovenské Babě alias Pezinku, kde se po delší době vrací český šampionát.

Liqui Moly Racing Team 20. 06. 2017
Foto a text: Lukáš Cholasta