Instaforex Loprais Praga Team

Vytvořeno07.06.2022
Instaforex Loprais Praga Team

Rally Dakar se v roce 2023 pojede už počtvrté v řadě výhradně v Saúdské Arábii. Přesto pořadatelé slibují z převážné většiny nové rychlostní zkoušky, největší porci „ostrých“ kilometrů za posledních devět let a několik pozoruhodných novinek. Mezi závodníky, kteří se těmto výzvám postaví a budou usilovat o špičkové umístění ve svých kategoriích, nebude chybět posádka Instaforex Loprais Praga Teamu.

Dakar 2023 provede účastníky Saúdskou Arábií od západu na východ. Pětačtyřicátý ročník dakarské rally bude o dvě etapy delší než ročník letošní a celkem nabídne téměř 5 000 kilometrů rychlostních zkoušek. Tři etapy – včetně maratonské – se pojedou v písku a dunových polích Pusté končiny.

„Jestli organizátoři dodrží slib ohledně etap v Empty Quarter, bude to super. Jedná se o model, který ASO slibovalo už na Dakar 2022, ale nakonec to nedopadlo. Pokud to tak tentokrát opravdu bude, pak to jednoznačně vypadá na zatím nejnáročnější Dakar na Arabském poloostrově. Ale uvidíme. Pořadatelé už nejednou něco slíbili, ale pak se to průběžně měnilo. Proto si raději počkám, s čím přijdou při podrobné prezentaci v listopadu,“ říká Aleš Loprais, který se na start Dakaru postaví již posedmnácté.

Účastníci Dakaru 2023 se na konci letošního roku po příletu do Saúdské Arábie sejdou ve speciálním bivaku situovaném na pobřeží Rudého moře, který bude připraven už pět dnů před začátkem rally. Zde proběhnou závěrečné administrativní a technické přejímky a odtud budou jezdci a posádky také vyrážet na shakedown, při němž naposledy otestují a doladí své stroje, které si 27. a 28. prosince vyzvednou v nedalekém přístavu.

Slavnostní start a krátký prolog se uskuteční 31. prosince, na Nový rok je naplánována první ze čtrnácti klasických etap. Od Rudého moře zamíří soutěžní karavana nejprve do hornaté severozápadní části Saúdské Arábie, odkud se následně vydá přes provincii Rijád do Pusté končiny. Ve čtvrté největší písečné poušti světa by si závodníci měli během druhého týdne rally užít hned tři etapy téměř výhradně v majestátních dunách. Do cíle v Dammámu, ležícím na východě země na pobřeží Perského zálivu, dorazí úspěšní pokořitelé všech nástrah 15. ledna.

Delší speciálky, kratší přejezdy

Podle prvních informací, které počátkem června zveřejnila pořádající Amaury Sport Organisation o rámcové podobě soutěže, bude sedmdesát procent měřených úseků zcela nových. Délka rychlostních zkoušek by se měla pohybovat v rozmezí od 350 do 500 km a většinou by se měla blížit 450 km. Naopak kratší mají být spojovací úseky a cíl erzet má být situován blíže k bivakům, což má v součtu citelně zkrátit dobu, kterou závodníci stráví na přejezdech. S téměř pěti tisíci „ostrých“ kilometrů má být následující Dakar v tomto ohledu nejdelší od roku 2014, kdy organizátoři mezi argentinským Rosariem a chilským Valparaísem vytyčili pět a půl tisíce rychlostních zkoušek. Pro srovnání připomeňme, že na letošním Dakaru absolvovaly posádky s automobily a kamiony v průběhu dvanácti etap jen o málo víc než 4 100 km speciálek a třikrát se jelo na čas méně než 300 km.

„Zdá se, že to bude masakr. Dakar opět získává maratonský charakter. Bude to zajímavé nejen s ohledem na výdrž posádek, ale i techniky, protože taková porce ostrých kilometrů tu dlouho nebyla. Pokud to tak skutečně bude, pak bude zátěž techniky brutální. Větší nároky proto budou kladeny i na servis,“ předpokládá Aleš Loprais. „Nechci se rouhat a tvrdit, že čím delší, tím lepší, ale když bude auto fungovat a všechno šlapat, tak určitě delší a náročnější Dakar uvítáme.“

A žádné opisování!

Při Rally Dakar 2023 vstoupí v platnost několik nových pravidel. Kategorie kamionů se dotknou především dvě: alternativní roadbooky a úprava startovního pořadí do jednotlivých etap.

Princip alternativních roadbooků je jednoduchý a připomíná situaci ze školy, kdy učitel nebo učitelka připraví dvě varianty písemky, aby od sebe žáci sedící společně v jedné lavici vzájemně neopisovali. Na Dakaru má zavedení alternativních roadbooků bránit jezdcům a posádkám v bezmyšlenkovitém „stopování“ dříve startujících soupeřů. Proto část trati většiny rychlostních zkoušek povede po dvou různých, ale přibližně stejně dlouhých úsecích s unikátními kontrolními body pro každou z variant, aby byli navigátoři neustále ve střehu a spoléhali se neustále na vlastní přístroje, a nikoliv na počínání soupeřů. Varianta A a B bude soutěžícím přidělována náhodně při nahrávání údajů do elektronického roadbooku, které probíhá těsně před startem speciálky, a nikdo nebude vědět, jakou verzi má on sám nebo kdokoliv z jeho rivalů. „Opisování“ se nevyplatí, neboť vynechání waypointů, určených v těchto sekcích jednotlivými variantami roadbooku, bude postihováno citelnou penalizací.

„Pro navigátory to bude ještě větší záhul a bude to ještě více matoucí, protože na trati bude více stop vyjetých různými směry od motorkářů a aut. Může to navíc znamenat větší počet bloudících aut, která se budou otáčet a pojedou v protisměru. Nemusí to být zrovna bezpečné,“ upozorňuje Aleš Loprais. „Osobně bych byl radši za stejnou trať, protože nikdy nelze zaručit, že nalezení a sebrání dvou různých waipointů bude skutečně naprosto stejně obtížné. A jak jeden jediný waipoint dokáže ovlivnit celý závod, to jsme viděli letos. Osobně si myslím, že Dakar je tak náročný, že toto nepotřebuje. Ale chápu, že organizátoři zkouší nové věci. Pokud zajistí férovost, může to náročnost Dakaru ještě zvýšit.“

O deset míst vpřed

Frenštátský závodník naopak stoprocentně kvituje změnu startovního pořadí. Automobily, buginy SxS a kamiony vyrážejí do jednotlivých etap promíchány podle časů, jichž dosáhly předchozího dne. Ovšem kamiony jsou proti reálným výsledkům předchozí etapy posunuty ve startovním pořadí o něco vzad. Letos mohl nejlepší nákladní vůz startovat nejdříve jako jednapadesátý, i kdyby se předchozího dne mezi osobáky prosadil do první desítky. Na Dakaru 2023 bude toto znevýhodnění o něco menší a první kamion odstartuje jako jednačtyřicátý.

„Deset míst je rozhodně znát. Roli v podstatě hraje každé místo, protože někdy vám Dakar dokáže znepříjemnit i jeden jediný jezdec, se kterým se celý závod na trati potkáváte. Hodně záleží na tom, na koho konkrétně natrefíte. Jestli je to borec, který je rozumný a pouští, nebo je to blázen, který má každý den tendenci s vámi závodit, i když na to třeba nemá. Čím víc jsou stejně rychlí jezdci pohromadě, tím lepší a bezpečnější je to pro všechny,“ míní Aleš Loprais.

Lady bude mít společnost

Instaforex Loprais Praga Team vyšle na Dakar 2023 osvědčenou Pragu V4S DKR, která se nejpopulárnější maratonské rally světa zúčastní již počtvrté.

„Do žádné velké evoluce jsme se tentokrát nepouštěli, protože do této chvíle není k dispozici předpis FIA. A nemá smysl dělat velké změny, pokud nevíme, jestli budou akceptovány. Proto jdeme cestou preventivních výměn a drobných úprav, z nichž nejdůležitější jsou změny nastavení tlumení a stabilizace. V současné době finalizujeme repasi motoru a v letních měsících budeme auto kompletovat. Máme hotovou převodovku, což je zásadní, finalizujeme šasi, sestupy a nápravy, ale u některých dalších komponentů visí otazník nad přesným časem jejich dodání, což může ovlivnit program naší závěrečné přípravy,“ připouští Aleš Loprais. „Když čas dovolí a dodávky dílů se zásadně nezpozdí, rádi bychom jako test před Dakarem absolvovali prosincovou Baju Háil v Saúdské Arábii. Nic víc letos neplánujeme.“

Kromě Lady pracuje Instaforex Loprais Praga Team na dvou dalších kamionech. Jedná se o přesné repliky Hasičáku, s nímž Karel Loprais vyhrál Dakar v letech 1994 a 1995, a Pumy, se kterou vybojoval celou polovinu ze svých šesti dakarských triumfů. V budoucnu by se obě tatrovky mohly zúčastnit Dakar Classic, který se od loňska koná jako samostatná soutěž pravidelnosti historických vozů paralelně s Rally Dakar.

„Hasičák bude připravený a v létě se zúčastní Trofeo Niké, která se letos pojede jako vzpomínka na Káju a k níž měl Kája blízko. Puma má zpoždění v rámci dodávek dílů, protože dodavatelé jsou ‚zasekaní‘ a u některých věcí se také čeká na materiál, který v současné chvíli není k dispozici. Obě auta stavíme hlavně jako poctu Kájovi a zároveň počítáme s tím, že jednoho dne Dakar Classic pojedou, ale nemusí to být za každou cenu už v roce 2023. Nijak na to v tuto chvíli netlačíme,“ uzavírá Aleš Loprais.

Zdroj: Zdeněk Zelenka, DakarMania.cz

Zpět na seznam článků
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení